Betere zakelijke verhalen

Elk goed verhaal heeft drie basiscomponenten: pakkende personages, een echt verlangen en een goed conflict. Dat geldt ook voor zakelijke storytelling. Maar wat als één van deze elementen in het verhaal mist of als ze zelfs allemaal missen?

zakelijke storytelling misser

Ver voordat ik professioneel met verhalen ging werken, drukte een teamleider me eens een boek in m’n handen. “Het management wil dat je dit boek leest. Het is een zakelijke roman en verplicht voor iedereen. En je moet het zo snel mogelijk lezen, in je eigen tijd wel te verstaan.” Ik sputter wat tegen en mijn teamleider verzekert me dat ik het zo uit zal hebben. Ik pak het boek van mijn bureau en lees een klein stukje van de inleiding. Het kan me nog niet pakken en ik stop het boek in mijn tas.

Onder het schijnsel van mijn nachtkastlampje begin ik die avond vol goede moed aan het eerste hoofdstuk. Na een paar héle saaie hoofdstukken vraag ik me hardop af waarom de schrijver zich aan een verhaal heeft gewaagd. Er zit totaal geen spanning in het verhaal en er is geen doorkomen aan. Ik eet nog liever grint voor ontbijt dan dat ik nog een letter verder lees. Gefrustreerd slinger ik het boekje op mijn nachtkastje.

De volgende dag smeek ik een collega die het boek wel heeft gelezen te om me de methode even kort uit te leggen. Hij protesteert dat mijn werkgever not-amused zal zijn als ik voor deze shortcut kies. Maar dat risico wil ik wel graag aangaan. Gelukkig is de uitleg in een kwartiertje gepiept en daarmee ben ik uit de brand. Mijn werkgever is er nooit achter gekomen dat ik het boek niet uit heb gelezen. Hij weet trouwens ook niet dat ik het boek bij het oud papier heb gesmeten. Bij deze dan…

Geen Hollywood, wel een verhaal

Zakelijke storytelling is geen Hollywood productie. In zakelijke verhalen gaat het normaal gesproken niet over helden die tot de dood vechten of epische avonturen beleven. Het gaat vaak om het presenteren van merken, producten of ideeën, over kernwaarden, missie en visie. Zakelijke verhalen variëren dan van de corporate story en persoonlijke reis van oprichters tot inspirerende klantensuccessen of innovatieve oplossingen voor uitdagingen. Maar het kan ook iets simpels zijn, zoals een inleidende anekdote of verhaal om een presentatie in te leiden.

creëer een authentieke verbinding

Wat je doel ook is met je zakelijke verhaal, zorg ervoor dat je een authentieke verbinding creëert met je publiek en dat je boodschap resoneert. Zorg dus in ieder geval dat de drie basiscomponenten van een goed verhaal voldoende zijn uitgewerkt: pakkende personages, een echt verlangen en een goed conflict. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Kan je publiek zich voldoende identificeren met de hoofdpersonen en zijn deze pakkend genoeg?
  • Is er een duidelijk en concreet verlangen of doel in het verhaal aanwezig?
  • Wat stond er op het spel of moest er overwonnen worden?

Als er iets mis is met één van deze componenten, dan slaag je er niet in om je publiek voldoende emotioneel in je zakelijke verhaal te betrekken. Doe je het goed, dan maak je misschien wel fans van je publiek en dat is in de zakelijke markt goud waard.

Hulp nodig bij zakelijke storytelling?

Heb je hulp nodig bij zakelijke storytelling? Neem contact met me op en dan ga ik zorgen dat jij met een goed zakelijk verhaal op de proppen komt.


Blijf op de hoogte

Laat je gegevens achter als je een bericht wilt ontvangen wanneer de volgende blog online staat.